Innovatie en efficiënt produceren

 

‘Efficiënt produceren vereist een goed ingericht innovatieproces’.

Interview vakblad VMT, 16 februari 2021.

Merel Rijnen ondersteunt vanuit haar eigen bedrijf Food Dynamics voedingsmiddelenproducenten, groot en klein, bij productontwikkeling. Door haar jarenlange ervaring bij voedingsmiddelenproducenten, ziet ze dat de impact en complexiteit van innovatie op opschaling vaak wordt onderschat.

Merel Rijnen heeft al 9 jaar een eigen bedrijf waar ze voedingsmiddelenproducenten ondersteunt bij productontwikkeling. ‘Ik help ze van A tot Z, met het zoeken naar de juiste grondstoffen tot aan het opschalen van de productie.’

Te makkelijk denken over innovatie

Ze heeft veel gewerkt in de ‘zoete hoek’, voor producenten in de chocolade-, bakkerij-, ijs- en zoetwaren industrie. ‘Veel vragen gaan over het herformuleren van recepten.’ Rijnen ziet dat er vaak te makkelijk over innovatie wordt gedacht. ‘Soms is er grote druk op producenten vanuit de klant, om een nieuw product te ontwikkelen. Maar ook dan, moet de complexiteit van een innovatie goed beoordeeld worden.’

Inschalen complexiteit innovatie

Rijnen werkt met de schalen A, B en C voor toenemende complexiteit van innovatie. ‘Van een kleine wijziging in een recept, het gebruik van een nieuwe grondstof tot aan de aanschaf van een nieuwe machine of productielijn.

Hoe hoger de innovatie wordt ingeschaald, hoe meer betrokkenheid vanuit andere afdelingen noodzakelijk is. De complexiteit bepaalt de invloed op productie, de tijd en de ontwikkelingskosten.’

Volgens Rijnen kan een fabriek pas efficiënt produceren als het innovatieproces goed is ingericht.

Meer startups ontwikkelen producten tijdens corona

Sinds de corona crisis, is het opvallend, dat het aantal aanvragen van startups is gestegen. ‘Ze hebben al langer een idee, waar ze nu echt mee aan de slag willen.

Als ze een achtergrond in bedrijfskunde hebben, ontbreekt vaak de technologische kennis waar Rijnen hen bij ondersteunt.’ Ze ziet dat deze startups zich vooral richten op gezonde producten met bijvoorbeeld clean label of minder suiker.

Grotere voedingsmiddelenproducenten lijken in deze tijd juist minder te innoveren. ‘Corona vraagt alle aandacht en blijven produceren is prioriteit.’