Kroonjuwelen… een pak koeken als handtas!

 


Kroonjuwelen… een pak koeken als handtas!

Succesvolle producten zijn de kroonjuwelen voor een bedrijf, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Is er nog hoop voor nieuwe kroonjuwelen in de toekomst? De definitie van een succesvol product is voor iedereen anders. Voor mij betekent dat kwaliteit, zónder alle poespas eromheen. Succes op basis van kwaliteit? Ja er is hoop! Eerlijk is het niet altijd, lastig is het zeker…

De potentie van een succesvol product, de kans op de stempel ‘kroonjuweel’, is afhankelijk van nogal wat externe factoren en hobbels die genomen moeten worden. Eerst is er de overheid als zeer dominant en bepalend voor het toestaan van ingrediënten, de nutritionele waarden en dus de beslisser van het recept?

Dan is er de supermarkt als heerser over de schappen die bepaalt of het überhaupt een kans krijgt in de winkel. Iedere retailer heeft zo’n afdeling smaakpolitie, maar of ze echt naar smaak of kwaliteit kijken? Vaak staat of valt de beslissing op basis van het winstoogmerk en dat is jammer. Na het invullen van alle questionnaires, het winnen van meerdere prijsgevechten en het uiteindelijk opschalen van het product dat aan álle eisen voldoet, vindt het échte vonnis plaats… de consument.

Wanneer een product het gezicht van een BN’er heeft, schijnt een product direct te scoren. De consument maakt zijn keuze niet alleen op basis van persoonlijke voorkeur, maar is ook gemotiveerd producten te kopen die de omgeving van hen verwacht. Hoe belangrijk is kwaliteit als de consument zó visueel is ingesteld, dat men producten koopt omdat ze instagrammable zijn?

Een pak koeken moet tegenwoordig niet alleen gegeten worden, “nee, je draagt het ook als handtas!” Of zijn er ook nog steeds consumenten die kiezen voor échte kwaliteitsproducten en die écht proeven? Ja gelukkig zijn er die ook. En ik geef toe, een product kan kwalitatief heel goed zijn én in een heel mooi jasje zitten. Die combinatie lijkt dan ook een voorwaarde voor succes.


Maar door dit alles, wordt productontwikkeling voor ons R&D’ers niet gemakkelijk gemaakt. Wij worden gezien als een manusje-van-alles (iemand die beschikt over méér dan buitengewone handvaardigheid op álle vakgebieden). Dat zijn wij!

Dagelijks kraken we onze hersenen, bedenken creatieve oplossingen, zijn héél geduldig, gehoorzaam en bewegen mee met alles wat er onderweg gewijzigd of aangepast moet worden. Dat moet dan ook wel, want er worden zoveel eisen gesteld dat het bijna onmogelijk is om een kwalitatief, succesvol, innovatief, binnen de regelgeving, zonder abnormale kostprijzen én met een mooi jasje, boven- het-maaiveld uitstekend kroonjuweel te ontwikkelen.

Een succesvol product, een kroonjuweel op basis van kwaliteit alleen…, eerlijk is het niet, lastig is het zeker. Ik neem niemand iets kwalijk, iedereen heeft z’n redenen en er is zeker hoop voor de toekomst. Maar voor mij hoeft al die poespas niet, die handtas vind ik niet belangrijk en zeker niet wat een ander ervan vindt. Kwaliteit daar blijf ik me voor inzetten!