Grootste mislukte product introducties

 

De grootste mislukte productintroducties

Blauwe cola?! De blauwe cola van Pepsi… Het colamerk bracht in 2002 Pepsi Blue op de markt, maar daar zat kennelijk niemand op te wachten. Dit voorbeeld illustreert heel goed, dat de meeste mensen niet zo houden van verandering. Cola hoort donkerbruin gekleurd te zijn, niet blauw…

Elke jaar verschijnen er tussen de 1500 en 2000 nieuwe producten in de supermarkt. Maar 7 van de 10 productintroducties verdwijnen echter ook weer stilletjes uit de schappen.

Ik neem jullie graag mee, in een lijstje van grootste mislukte productintroducties. Wil je nu niet in dit lijstje belanden? Kijk dan de video helemaal af ;).

Groene ketchup

Dat de consument niet van rare kleurveranderingen houdt als het eten of drinken aangaat werd ook wel duidelijk na een probeersel van Heinz, twee jaar later, groene ketchup. Het verkocht voor geen meter, want we zijn immers gewend dat ketchup rood is. Door de groene kleur leek de ketchup niet meer natuurlijk en vond men dat het er chemisch uitzag. Het product verdween alweer snel uit de schappen.

Bedrijven vergeten soms vanuit de ogen van de consument naar het nieuwe product te kijken. Heeft de klant er wel behoefte aan?

Maaltijd van de tandpasta fabrikant?

Colgate, je denkt direct aan tandpasta. En dat is niet zo raar, want het merk staat immers vooral bekend om zijn producten voor mondhygiëne. Toch durfde het bedrijf het aan om in 1982 van dat pad af te wijken. Het kwam op de proppen met kant-en-klare diepvriesmaaltijden.

Het flopte vervolgens volledig, want consumenten associeerden het merk met tandpasta. Dan is het voor een brein lastig te verwerken dat er opeens voorverpakte maaltijden in het schap liggen met het logo van een tandpasta merk erop.

Het komt vaker voor dat producten floppen als merken een product ontwikkelen en lanceren dat buiten hun expertisegebied lijkt te liggen.

WOW! Chips…

Dit product valt in de categorie ‘te mooi om waar te zijn’. Eind jaren 90 introduceerde Frito-Lay een wondermiddel in het zoutjes schap, met de optimistische naam WoW! De fabrikant claimde dat WOW een vetvrije chips van aardappels was. Maar dat pakte anders uit. De chips gaven bijwerkingen die vergelijkbaar waren met de werking van laxeermiddelen; buikkrampen en diarree. De gebruikers van de chips schreeuwden uiteindelijk wel degelijk Wow!! maar om de verkeerde reden.


Sneller ontbijt?

In 1998 introduceerde Kellogg Breakfast Mates, een alles-in-één-pakket met een portie ontbijtgranen, een klein pak melk en een plastic lepel. Met als doel tijdsbesparing bij het ontbijt voor drukke gezinnen. Maar uit een consumententest bleek dat het bereiden van een kom ontbijtgranen op de traditionele manier, slechts één seconde langer duurde dan het bereiden van een kom Breakfast Mates.

Voor een succesvolle productlancering:
  • Moet je weten waarom consumenten bepaalde producten wél of níet kopen en daarop inspringen;
  • Zorg dat je innovatie tot een markt-klaar product leidt, dat onderscheidend en duidelijk is;
  • Zorg dat het product getest is en controleer of het product doet wat het belooft.